söndag 27 november 2011

Bildanalys

Hejsan!
Idag är det första advent och ännu en dag närmare julafton och ledighet.
Vi har fått en läxa i bilden där vi ska göra en  analys i en löpande text:

Jag har valt att analysera en gammal målning som kallas för grindslanten för att jag tycker att den är väldigt intressant.
Målningen är gjord av August Malmström och jag tror att nästan alla känner igen målningen. Jag har själv bland annat sett den hemma hos min farmor och farfar.

På bilden framför oss ser vi barn och bilden är tagen framifrån och ute på landsbygden.
Det är väldigt många olika färger med på bilden och man får många olika tankar. 
Man ser en korg med lingon som har vällt ut, man ser skolböcker som ligger halvt om halvt sönderrivna och utslängda på grusvägen och man ser havet vid slutet av vägen. Man ser en himmel som är orolig av mörka moln.

När jag kollar på bilden så är det första jag lägger märke till alla killarna som ligger i en stor hög precis grindgången och flickan som sitter och gråter vid kanten. Kanske är det för att pojkarna som slåss tar upp störst plats av bilden och för att man tycker synd om flickan som gråter.  Barnen ser fattiga och smutsiga ut, dom har inte ens råd att ha skor.

Den ena smutsiga nyfikna killen med svart väst som har händerna bakom ryggen heter Magnus och han har precis varit bortanför vägen vid det stora röda huset när han såg att en häst och vagn med rika människor som närmade sig grinden. Då sprang han genast bort för att öppna grinden och tjäna en peng. Men när han kom bort till grinden stod flickan själv och väntade på att öppna den bruna slitna grinden och hoppades på att få en slant för jobbet.   De rika människorna åkte igenom och slängde ett mynt till henne medan det kom några killar som hade varit i skolan ett par kilometer bort,  springandes för att slåss om pengarna.  En av dem var flickans bror Markus.  Markus är den pojken som ligger underst av alla i den stora högen på grus gången.  Flickan som hette Maja blev livrädd och grät nu högljutt. Hon satte sig vid sidan av vägen och torkade sina tårar och snöt sig i förklädet medans hon hoppades att hennes bror inte blev allt för slagen och att han skulle vinna slagsmålet om slanten.  De bråkade om pengen för att alla ville få möjlighet att äta sig mätta just den dagen. Barnen ville köpa bröd till sig själva och sin familj för pengen. Strax bakom grinden till höger ligger en stor fin gård där det bor rika människor som har råd att äta sig mätta varje dag. Rika människor som äger djur och mark och inte behöver slåss om några små slantar. Rika människor som har råd att köpa skör och bröd och kasta småslantar bara för att slippa öppna en grind.

Konstnären har målat en händelserik bild som gör att man kastas rakt in i slagsmålet. Tavlan ser ut som att den är gjord av oljefärg. Det är liksom lite tjockare färg där man nästan ser penseldragen och allting ser väldigt levande ut.  Konstnären har valt att använda naturtrogna och lite matta färger.
Jag tror att konstnären själv hade sett eller varit med om en liknande händelse och blev inspirerad att måla tavlan. Jag tror också att konstnären har valt att fokusera på just slagsmålet och därför har han gjort det längst fram på bilden och mindre fokus på själva miljön och naturen.

2 kommentarer:

  1. Bra att du lagt upp den!
    Jag återkommer med kommentar då jag läst.
    Vi ses!

    SvaraRadera
  2. Då så, då ska vi "prata" lite om analysen också..
    Du gör en lågmäld analys..kan skulle vilja veta mer om barnen som är med på bilden..hur ser deras liv ut när de inte slåss om slanten..du visar mig lite men jag vill bara veta mer. Så jag tycker att du kunde gjort lite mer med den. Men helt okej på det hela taget ändå.
    Vi ses Emma!

    SvaraRadera